Kerkstraat 30 | 8471 CH Wolvega | Tel/Fax 0561 613420
Tjibbe Boringa - Wina van Putten van Hemmen

Net zwanger

Nadat je ontdekt hebt, dat je zwanger bent, kun je je bij ons aanmelden voor de zwangerschapscontroles. Hiervoor hoef je niet eerst naar de huisarts. Je kunt je rechtstreeks aanmelden via de button hiernaast. Als we een afspraak hebben gemaakt voor het intakegesprek, sturen we je een praktijkfolder, een folder van "Moeders voor Moeders" en, als je daar belangstelling voor hebt, een boekje, waarin uitgelegd wordt wat prenatale screening (oa NIPT) inhoudt. Uiteraard in een onherkenbare envelop, want de buren en de postbode hoeven het nog niet te weten...

Hopelijk heb je voordat je zwanger werd al Foliumzuur geslikt (zonder recept te krijgen bij de apotheek en de betere drogist). Zo niet, dan is het toch verstandig daar nog mee te beginnen, omdat het een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby in de eerste 3 maanden, zoals het helpen voorkomen van een open ruggetje. Wij adviseren daarom, om per dag 400 microgram te slikken, gedurende de eerste 12 weken.

Verder is het van belang er een aantal leefregels op na te houden, zoals niet roken (ook de vader niet!),  geen alcohol of drugs en gezond te eten en drinken. Kijk voor meer informatie en hulp bij stoppen met roken, op www.rokeninfo.nl   Op de websites van het Voedingscentrum en "hallo wereld", vind je een heleboel tips over een gezonde leefstijl, maar ook over het nemen van multi-vitamines en visolie-capsules.
In principe kun je gewoon blijven sporten, als je daar behoefte aan hebt. Sporten tijdens de zwangerschap helpt je fit en sterk te voelen. Daarnaast helpt een goede conditie je tijdens de bevalling en voor het herstel daarna. Let wel op intensieve sporten en sporten die onder de categorie "gevaarlijke sporten" vallen. Als je tijdens of na het sporten bijvoorbeeld buikpijn krijgt, laat dit dan een teken zijn en doe het dan wat rustiger aan, of misschien moet je wel stoppen. Draag ook altijd een goede (sport-)BH. (Kijk voor meer informatie op www.babyopkomst.nl/article/sport ).
Neem sowieso voldoende rust tijdens de zwangerschap. Het is een tijdelijke periode en het is niet zo maar iets, wat er met je lichaam gebeurt en gaat gebeuren!
Het zou fijn zijn, als je vanaf het begin mee zou willen doen aan "Moeders voor Moeders". (Zie links)