Kerkstraat 30 | 8471 CH Wolvega | Tel/Fax 0561 613420
Tjibbe Boringa - Wina van Putten van Hemmen

Pijnstilling

Een natuurlijke bevalling doet helaas pijn. Hoeveel pijn dat voor jou zal gaan betekenen, kan niemand je vooraf vertellen en ook niet hoe je er mee om zult gaan.
Probeer het zo positief mogelijk te benaderen en trek je zo weinig mogelijk van de (soms overdreven) horrorverhalen aan. Je kunt een heleboel hebben en "trek" je het niet, dan zijn daar altijd oplossingen voor.
Vrouwen zeggen wel eens, dat het een "positieve" pijn is. Niet een pijn die veroorzaakt wordt, doordat er iets "mis" is in je lichaam, maar omdat je je moet openen voor de baby. Als je bedenkt, wat er met je lichaam moet gebeuren..!
De meeste pijn geeft de ontsluiting, omdat de baarmoedermond open getrokken moet worden. Dit gaat niet gemakkelijk, anders zou de ontsluiting al veel eerder, door de zwaartekracht of lichamelijke inspanning, zijn ontstaan.
Vooral op het eind van de ontsluiting, als er nog maar een randje van de baarmoedermond over is, zijn de weeën het heftigst. Iedereen zit er rond die tijd even doorheen. Wees gerust, we slepen je er wel doorheen. En je lichaam maakt ook een soort natuurlijke pijnstillers aan. De zogenaamde "endorfinen".
Het is de kunst, om je zo goed mogelijk te ontspannen en alleen de baarmoeder het werk te laten doen. Dit lukt het best, in een vertrouwde omgeving, met vertrouwde mensen om je heen. Voor de één is dat thuis en voor de ander in het ziekenhuis.
Een aantal manieren om je te helpen ontspannen en de concentratie op de pijn te verminderen zijn:

• Afleiding (Zo lang de weeën nog niet zo sterk zijn, kun je nog wel een klusje in huis doen. Of pak een boek of dvd)
  • Blijf mobiel ( Zeer belangrijk voor de inwendige spildraai. Loop wat rond en vang een wee op, door voorover te hangen. Ook werkt het liggen wachten van de ene wee op de andere zeer  negatief).
  • Gebruik een oefen- of wiebelbal (Dan blijf je ook mobiel, terwijl je benen wat rust krijgen).
  • Massage (Laat je partner de pijnlijk plek op je rug masseren (olie) of stevige tegendruk geven).
  • Warmte (Terwijl jij voorover hangt, kan je partner een warme pittenzak op je rug houden, of juist tegen je onderbuik).
  • Douche (De hete straal op de pijnlijke plek voelt vaak goed. Ook kun je je wat afzonderen, als je daar behoefte aan hebt. Stromend water werkt ontspannend. Zorg voor een plastic krukje, voor als je moe wordt. Veel vrouwen staan de halve bevalling onder de douche. ( In bad vinden wij niet zo'n goed idee, omdat in de rugligging, de zwaartekracht verkeerd werkt op de spildraai).
  • Ademhaling (Concentreer je op een rustige ademhaling en adem in door je neus en uit door de mond. Dit gaat niet vanzelf, hier moet je je op concentreren).
  • Denk je zelf nog aan een andere manier, bespreek dit dan even met ons.

Zoals hier boven al staat aangegeven; als je het niet "trekt", zijn er in het ziekenhuis ook medicinale manieren van pijnstilling. Deze hebben hun voor en nadelen. Het hangt ook wat af van het beloop van de bevalling en het stadium waarin je zit, welk middel het meest geschikt is:

• Injecties.  ( Het middel dat hierbij gebruikt wordt, haalt voor je gevoel de "toppen" van de weeën af en maakt je meer ontspannen. Het grootste nadeel is, dat je baby het ook mee krijgt en daar suf van kan worden, wat natuurlijk bij de eerste ademhaling niet handig is). ( Wordt bijna niet meer gebruikt).
  • Infuus met Remifentanyl. ( Via een pompje, dat je zelf kunt regelen, krijg je via een slangetje in je arm een stof toegediend, die de pijn vermindert, maar heeft nogal wat nadelen, o.a. dat je het benauwd kunt krijgen).  (Vanwege de nadelen wordt deze methode weinig gebruikt).
  • Ruggenprik. ( Hierbij verdoofd de narcotiseur de zenuwbanen in je rug, waardoor je je onderlichaam helemaal niet meer voelt en je dus geen pijn meer hebt. Dit kan vooral bij een inleiding of een niet vorderende baring uitkomst bieden. Maar hier zitten ook wel nadelen aan, zoals meer vacuümbevallingen, bloeddrukdalingen en koorts bij moeder en baby, waarvoor deze dan weer op de kinderafdeling opgenomen moet worden). (Wordt het meest gebruikt).
  • Lachgas. ( Dit is voorlopig in Heerenveen nog niet mogelijk).

Bij alle medicinale pijnbestrijdingen ben je aan het bed gebonden, vanwege de slangetjes en de verdoving. Er moet echter altijd overwogen worden wat voor jou op dat moment het beste is. Houdt de pijnbeleving de bevalling tegen, dan moet er wel iets gedaan worden. Daarom zijn wij, als het echt niet gaat, of als wij merken, dat de bevalling niet opschiet, laagdrempelig in het overdragen aan de gynaecoloog.

Kijk ook eens op de website: www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/pijn-tijdens-bevalling